گزارش کارآموزی عیب یابی موتورهای DC در واحد ریخته‌گری شركت ایران خودرو

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش کارآموزي عيب يابي موتورهاي DC در واحد ريخته‌گري شركت ايران خودرو در 47 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

پيشگفتار ..................................................................................................................... 1

مقدمه اي پيرامون شركت ايران خودرو............................................................................ 2

خلاصه وضعيت موجود در سالن آلومينيوم....................................................................... 4

بخش اول : سرسيلندر XU7 , XU9............................................................................... 5

بخش دوم: سيلندر پژو ................................................................................................. 17

بخش سوم: عيب يابي موتورهاي DC.............................................................................. 20

منابع و مآخذ................................................................................................................ 41






فهرست جداول



عنوان صفحه

جدول وضعيت دستگاهها و تجهيزات موجود براي توليد سرسيلندر (XU7, XU9)............. 6

جدول محاسبات ظرفيت سنجي سرسيلندر (XU9).......................................................... 8

جدول محاسبه ظرفيت ماهيچه سازي............................................................................... 8

جدول مقايسه ظرفيت توليد ماهيچه و تعداد مورد نياز ماهيچه............................................ 9

جدول مقايسه توان توليد و برنامه توليد سرسيلندر............................................................ 10

جدول خلاصه وضعيت كوره هاي تأمين كننده ذوب سيلندر.............................................. 15

جدول وضعيت ذوب مورد نياز سرسيلندر (XU7)........................................................... 16

جدول ليست دستگاهها و تجهيزات موجود براي توليد سيلندر پژو..................................... 18





خلاصه گزارش:

مقدمه: شركت ايران خودرو در مرداد ماه سال 1341 تحت شماره 7352 به نام شركت كارخانجات ايران ناسيونال در اداره ثبت شركتها به ثبت رسيد و در تاريخ 15/7/1342 به بهره برداري رسيد.

خلاصه وضعيت موجود در سالن آلومينيوم، درحال حاضر محصولات توليدي سالن آلومينيوم شامل سيلندر پژو، سرسيلندر XU7 سرسيلندر XU9 (مورد نياز كارخانه ايرانه خودرو) و پوسته كلاچ (صادراتي) مي‎باشد. در اين گزارش ظرفيت سالن آلومينيوم را به تفكيك براي محصولات فوق بررسي مي نمائيم:

بخش اول:

1- سيلندر پژو:

عمده ايستگاههاي كاري براي توليد اين محصول شامل ايستگاه ريخته گري HP2500 شمار وزني كنترل ظاهري و ابعادي، تميز كاري ، كنترل تميزكاري، شات بلاست، سوراخكاري ، واترتست، شستشو نشت گيري و كنترل نهايي مي‎باشد.

2- سر سيلندر XU9 , XU7

براي توليد اين محصول يك خط ماهيچه گيري و يك خط توليد سرسيلندر در نظر گرفته شده است در خط توليد ماهيچه ايستگاههاي ساخت، تميزكاري، سوراخكاري و پخت ماهيچه موجود است و در خط توليد سرسيلندر ايستگاههاي ريخته گري L.P ،‌شماره زني كنترل ظاهري، تميزكاري، تخليه ماهيچه، X-RAY ، برش راهگاه، كيوبينگ، عمليات حرارتي ، واترتست، تمعيرانتي و كنترل نهاي موجود مي باشد.


بخش دوم

سيلندر پژو:

در اين قسمت وضعيت كلي دستگاهها ، تجهيزات و ايستگاههاي مربوطه به توليد سيلندر پژو به همراه درصد توقفات، درصد ضايعات و ساعت كاركرد مجاز روزانه آنها تعيين مي‎شود. در قسمت بعد ظرفيت اين دستگاهها و ايستگاههاي كاري تعيين شده و آنرا با برنامه توليد سال 80 سيلندر پژو مقايسه مي كنيم.

در انتها نيز نيازبهاي سالن آلومينيوم براي دستيابي به برنامه توليد سال 85 سيلندر پژو بررسي و مشخص مي‎شوند.



پيشگفتار

دنيا پس از رنسانس و به خصوص در قرن پاياني هزاره دوم آنچنان شاهد دگرگوني هاي شگرفي در زمينه هاي علوم و فنون بوده كه بسان رويايي باور نكردني مي آيد. رشد چشمگير صنعت در روزگار ما بگونه اي بوده كه حتي خالق داستانهاي علمي و تخيلي ژول ورن چنين چيزي به مخيله‌اش خطور نكرده و نتوانسته بود پيش بيني تحولات عصر تكنولوژي را تصور كند.

حركت شتابان صنعت به اسب افسار گسيخته اي مي ماند كه ياراي توقف نداشته و همان طور مي‌تازد. سوار بر آن صاحبان صنايع بزرگ دنيا و كشورهاي توسعه يافته مي باشند كه فاصله خود را لحظه به لحظه از ديگر كشورها بيشتر مي كنند تا عملا اميدي براي رسيدن به آنها وجود نداشته باشد. در اينجا بود كه دانشگاهها با هدف به روز كردن دانشجويان خود و با هدف اينكه از رهگذر عقب نمانده و افرادي تحصيل كرده كه در صنعت روز دنيا عملاً عقب مانده و ناكارآمد باشند پرورش ندهند تصميم به ورود در اين عرصه گرفتند و تلاش كردند خلأ مزبور را به گونه اي پر نمايند. بزرگترين خدمتي كه اين مراكز آموزشي به دانشجويان خود و به صنعت كشور نمودند برقراري واحدهايي به نام كارآموزي بود تا بدينوسيله پيوندي ميان دانشگاه و صنعت بوجود آيد و با همراهي و معاضدت استادان دانشگاه و نخبگان فنون در هر چه بالا بردن سطح كيفيت محصولات و صنايع بكوشند. اميد است اين پيوند متقابل آينده اي بهتر از آن صنعت كشور نمايد.




مقدمه اي پيرامون شركت ايران خودرو

شركت ايران خودرو در مرداد ماه سال 1341 تحت شماره 7352 به نام شركت سهامي كارخانجات ايران ناسيونال در اداره ثبت شركتها به ثبت رسيد و در تاريخ 15/7/1342 به بهره برداري رسيد.

اين كارخانه در ابتدا به توليد اتوبوسهاي مدل 11321 و ميني بوسهاي 319 پرداخت. سپس در تاريخ 20 شهريور 1345 اجازه تأسيس كارخانجات ساخت انواع اتومبيلهاي سواري 4 سيلندر به اين كارخانه داده شد كه به دنبال آن در 23/2/1346 توليد پيكان با امتياز ساخت گروه كرايسلر در كارخانة شمالي آغاز گرديد. در سال 1351 بخش مونتاژ موتور با ظرفيت 30 گروه كرايسلر در ساعت و چند ماه بعد قسمتهاي تراش قطعات موتور و ريخته گري براي 6 قطعه از موتور پيكان با ظرفيت 15 دستگاه در ساعت شروع به كار كرد. اين شركت در اصل مجموعه اي از چند كارخانه صنعتي مختلف مي باشد كه هر كدام قسمتي از نيازهاي توليدات اين كارخانه را براي توليد نهايي محصول برآورده مي كنند كه تعدادي از اين كارخانجات به شرح زير مي باشند:

برش و پرس، رنگ زني، ريخته گري و سنگ زني، موتور سازي، تزئينات و تكميل كاري، اتوبوس سازي، سواري سازي و …

سالن آلومينيم قسمت ريخته گري قرار است در چند سال آينده به ابهر انتقال يابد و در آنجا بصورت شركتي مستقلاً فعاليت خود را آغاز نمايد. همچنين سالن چدن اين واحد نيز (ريخته‌گري) به تاكستان انتقال يافته و آن هم بصورت مستقل فعاليت خواهد كرد.

كارخانه ريخته گري ايران خودرو در زميني به مساحت 10704 متر مربع در مجموعه جنوبي شركت ايران خودرو و بين جاده مخصوص و قديم كرج واقع شده است.

مقدمات اجراي طرح اين كارخانه در اوايل سال 1350 بوده است كه نصب و راه اندازي كارخانه توسط شركت كرايسلر تا سال 1353 بطول انجاميده است بطوريكه در 27/7/1353 سالن ريخته‌گري رسماً افتتاح گرديد و طبق برنامه از پيش تعيين شده توليد 6 قطعه چدني موتور به شرح زير را آغاز كرد:

سيلندر. سر سيلندر، اگزوز، فلايويل، كپه ياتاقان، چرخ دنده.

پس از گذشت 16 سال كه تنها 6 قطعه چدني موتور پيكان در اين قسمت ساخته مي شود از سال 1370 اقدام به ساخت قطعات جديد ديگر نمود كه عبارتند از كاسه چرخ پيكان، ديسك پيكان، فلايويل پژو و تويي چرخ پيكان مي باشد. پس از آن با تغيير برنامه توليد شركت و انبوه سازي توليد كارخانه فقط به توليد قطعات سيلندر و سرسيلندر و از سال 79 قطعات صادراتي والئو پرداخت و توليد بقيه مايحتاج خود را به كارگاهها و كارخانه هاي خصوصي، اقماري و … واگذار كرد كه بعضي از آنها تحت نظر ايران خودرو و بعضي ديگر بصورت مستقل به توليد محصول با كيفيت تحت نظر اين شركت
مي پردازند.


مقدمه

در راستاي سياست توسعة صنعت خودرو و افزايش توليدات، شركت ايران خودرو در ادامه ارزيابي وضعيت موجود و امكان سنجي كارخانه ريخته گري، واحد برنامه ريزي مسئول انجام پروژه امكانسنجي و تهية گزارش مربوطه براي توليد 59800 عدد سيلندر پژو، 31235 عدد سرسيلندر XU7 ، 28490 عدد سرسيلندر XU9 و پوسته كلاچ (صادراتي) در سالن آلومينيوم مي‌باشد كه نتايج بررسي اين گزارش ارائه مي گردد.



خلاصه وضعيت موجود در سالن آلومينيوم

در حال حاضر محصولات توليدي سالن آلومينيوم شامل سيلندر پژو، سرسيلندر XU7 ، سرسيلندر XU9 (موردنياز كارخانه ايران خودرو) و پوسته كلاچ (صادراتي) مي باشد. در اين گزارش ظرفيت سالن آلومينيوم را به تفكيك براي محصولات فوق بررسي مي نماييم.

1-سيلندر پژو

عمده ايستگاههاي كاري براي توليد اين محصول شامل ايستگاه ريخته گري 2500 HP ، شماره‌زني، كنترل ظاهري و ابعادي، تميزكاري، كنترل تميز كاري، شات بلاست، سوراخكاري، واتر تست، شستشو، نشت گيري و كنترل نهايي مي باشد.

2- سرسيلندر XU7 , XU9

براي توليد اين محصول يك خط ماهيچه گيري و يك خط توليد سرسيلندر در نظر گرفته شده است. در خط توليد ماهيچه، ايستگاههاي ساخت، تميزكاري، سوراخكاري و پخت ماهيچه موجود است و در خط توليد سرسيلندر، ايستگاههاي ريخته گري L.P ، شماره زني، كنترل ظاهري، تميز كاري، تخليه ماهيچه، X-RAY ، برش راهگاه، كيوبينگ، عمليات حرارتي، واتر تست، تعميراتي و كنترل نهايي موجود مي باشد.


بخش اول

سرسيلندر XU7 , XU9

شرح وضع موجود:

فرآيند توليد سرسيلندر XU7 , XU9 مشابه بوده و دستگاهها و ايستگاههاي موردنياز آنها يكسان است اما در حال حاضر توليد سرسيلندر XU7 بدليل عدم تحويل قالب ريخته گري آن، كمبود نيرو و پايين بودن اغلب دستگاهها، متوقف مي باشد.

در اين بخش ابتدا وضعيت دستگاههاي موجود در سالن آلومينيوم براي توليد سرسيلندر XU7 , XU9 ارائه مي شود. سپس با توجه به اينكه اين دستگاهها براي توليد سرسيلندر XU9 فعال مي‌باشند لذا درصد توقفات، درصد ضايعات، زمان استاندارد و در نهايت ظرفيت اين دستگاهها و ايستگاههاي كاري مربوط براي اين محصول را محاسبه مي كنيم. در قسمت بعدي با توجه به يكسان بودن فرآيند توليد سرسيلندر XU7 , XU9 و يكسان فرض كردن درصد توقفات، درصد ضايعات و زمان استاندارد دستگاهها و ايستگاههاي مختلف براي توليد دو محصول محاسبه مي‌شود.

در انتهاي اين بخش نيازهاي سالن آلومينيوم براي دستيابي به برنامه توليد سرسيلندر (28490 عدد سرسيلندر XU9‌ و 31235 عدد سرسيلندر XU7 ) در سال 80 بررسي مي گردد.








بخش دوم

سيلندر پژو

شرح وضع موجود:

در اين قسمت وضعيت كلي دستگاهها، تجهيزات، و ايستگاههاي مربوط به توليد سيلندر پژو به همراه درصد توقفات، درصد ضايعات و ساعت كاركرد مجاز روزانه آنها تعيين مي شود.

در قسمت بعد ظرفيت اين دستگاهها و ايستگاههاي كاري تعيين شده و آنرا با برنامه توليد سال 80 سيلندر پژو مقايسه مي كنيم.

در انتها نيز نيازهاي سالن آلومينيوم براي دستيابي به برنامه توليد سال 80 سيلندر پژو (59800 عدد) بررسي و مشخص مي شوند.

شرح وضع موجود

در اين قسمت وضعيت كلي دستگاهها، تجهيزات، و ايستگاههاي مربوط به توليد سيلندر پژو به همراه درصد توقفات، درصد ضايعات و ساعات كاركرد مجاز روزانه آنها تعيين مي شود.

در قسمت بعد ظرفيت اين دستگاهها و ايستگاههاي كاري تعيين شده و آنرا با برنامه توليد سال 80 سيلندر پژو مقايسه مي كنيم.

در انتها نيز نيازهاي سالن آلومينيوم براي دستيابي به برنامه توليد سال 80 سيلندر پژو (59800 عدد) بررسي و مشخص مي شوند.






عيب يابي موتورهاي DC

مشكل E : استارت نشدن موتور.

E1: چك كنيد ورودي اصلي برق را براي كنترولر . آيا برق روي خطوط وجود دارد؟ آيا اتصالات بسته هستند؟

خير: ورودي قدرت را به حالت عادي برگردانيد.

بله.

E2 : كنترولر را چك كنيد. آيا دستگاه محافظ بار اضافي باز است؟

بله: به حالت عادي برگردانيد يا دستگاه را عوض كنيد. آيا آن بر خلاف استارت شدن موتور باز مي شود؟ بله

خير.

E3 : چك كنيد كنترولر را. آيا ولتاژ موجود در خروجي ترمينال ها وجود دارد؟

خير، كنترولر را چك كنيد براي مقاومت استارت شده باز، سيم هاي شكسته شده و اتصالات يا ديگر عيب ها، تعمير كنيد.

بله.

E4 : تنظيم كنيد كنترولر را براي سرعت بالا. آيا ولتاژ براي ميدان يا مدار آرميچر همچنان پائين است؟

بله، ولتاژ منبع تغذيه را چك كنيد. تصحيح كنيد اگر پائين است. عيب كنترولر را چك كنيد. تعمير كنيد.

خير.

E5 : ضعف يا وجود ميدان را چك كنيد. آيا ولتاژ ميدان يا مدار آرميچر همچنان پائين است؟

بله، سيم شكسته شده را تعمير كنيد يا اتصالات را. دوباره سيم پيچي كنيد يا سيم پيچ اتصال كوتاه شده يا مدار باز شده را عوض كنيد.

خير.

E6 : مدار آرميچر باز را چك كنيد. آيا ولتاژ در ترمينال آرميچر موتور صفر است وقتي استارت مي‌شود؟

بله، مدار آرميچر آسيب ديده را تعمير كنيد.

خير.

E7‌ : آيا راه انداز ماشين گير كرده يا بارگذاري اضافي شده است؟

بله، گير را برطرف كنيد يا بارگذاري كنيد يا موتور بزرگتر نصب كنيد.

خير.

E8 : آيا تعادل بد، ياطاقان هاي خراب، يا اجزاء فرسوده سبب مي شوند اصطكاك زيادي در راه‌انداز ماشين يا سيستم انتقال برق؟

بله : تعادل بد را تصحيح كنيد يا تعمير كنيد يا عوض كنيد اجزاء خراب را.

خير.

E9 : آيا ياطاقان هاي خراب، شنت كج، فن يا روتور سائيده شده، توپي هاي آسيب ديده، يا ديگر مشكلات مكانيكي سبب مي شود اصطكاك زيادي را در موتور؟

بله: تعمير كنيد يا عوض كنيد اجزاء موتور آسيب ديده را يا نصب كنيد موتور جديد.

مشكل F – موتور استارت مي‎شود اما مي ايستد و حركت معكوس پيدا مي‎كند.

F1 : پلاريته منبع تغذيه را چك كنيد. آيا آن برعكس حركت مي كند؟

بله : مشخص كنيد كه پلاريته منبع تغذيه برعكس است و تعمير كنيد.

خير.

F2 : در مدار موازي و سري ميدان ممكن است نسبت به يكديگر در تعادل باشد. براي چك كردن و تصحيح كردن دوباره اتصال بدهيد مدار سري يا موازي براي تصحيح كردن پلاريته. اتصال بدهيد آرميچر را براي چرخش مسير دلخواه. سعي كنيد ميدان مجزا شود براي مشخص كردن مسير چرخش و اتصال بدهيد هر دو را براي چرخش يكسان.

مشكل G- موتور حركت مي‎كند اما دستگاه محافظ بار از كار مي افتد.

G1 : آيا موتور كوچك است براي بارگذاري؟ آيا شرايط بارگذاري بايد تغيير كند؟

بله: بار را كاهش دهيد يا نصب كنيد موتور بزرگتر.

خير.

G2 : كنترولر را چك كنيد. آيا دستگاه بارگذاري شده همچنين پائين تنظيم شده براي كاربردش؟

بله: افزايش بدهيد ميزان بارگذاري را. هرگز از محدوده اطمينان كه بوسيله كدها يا تجهيزات سازنده مشخص شده تجاوز نكند.

خير.

G3 : آيا موتور زياد بارگذاري شده است؟

بله: ببينيد مشكل H .

مشكل H – گرماي بيش از حد موتور.

H1 : آيا درجه حرارت مجاور همچنان بالاست؟

بله: كاهش بدهيد مجاورت را، افزايش بدهيد تهويه را يا موتور بزرگتر نصب كنيد.

خير.

H2 : قاب ورودي را چك كنيد. آيا آن با لايه اي از كثيفي پوشيده شده كه همانند عايق عمل مي‎كند و از خنك شدن صحيح جلوگيري مي كند.

بله: پاك كنيد، بتراشيد يا هواي كثيف را از قاب جمع كنيد.

خير.

H3 : حسگر خروجي را از هواي آزاد خارج كنيد. آيا جاري شدن زياد يا بي ثبات بودن نشاندهندة تهويه ضعيف است؟

بله : برداريد مانع يا كثيفي را، جلوگيري كنيد از جاري شدن هواي آزاد. اگر لازم شد صفحة هواي ورودي را تميز كنيد.

خير.

H4‌ : سرعت بارگذاري بالا، قدرت اسب بخار زيادي را در بارگذاري موتور مصرف مي كند. آيا موتور بيشتر از حد سرعت معمول خود كار مي كند؟

بله: مشكل J‌ را ببينيد.

خير.

H5 : براي بارگذاري چك كنيد.

بله: عنوان E7 تا E9 را ببينيد.

مشكل I – كند حركت كردن موتور.

I1 : آيا موتور بارگذاري شده است؟

بله: عنوان E7 تا E9 را ببينيد.

خير.

I2 : آيا مقاومت ميدان همچنين پائين است؟

بله : مقاومت صحيح را اضافه كنيد.

خير.

I3 : چك كنيد كه آرميچر يا ميله هاي وسطي كموتاتور اتصال كوتاه شده است. آيا سيم پيچ آرميچر يا گوه ها سوخته شده اند. آيا ميله جابه جا كننده سوخته است؟

بله: عوض كنيد سيم پيچ يا ميله را.

خير.

I4 : پايه هاي جاروبك را چك كنيد. آيا جاروبك ها جلوتر از سيم خنثي تنظيم شده اند؟

بله : ريست كنيد جاروبك ها را براي سيم خنثي.

خير.

I5 : ولتاژ براي آرميچر همچنين پائين است. تنظيم كننده را براي سرعت تمام تنظيم كنيد. آيا ولتاژ در ورودي ترمينال زير ولتاژ نامي است؟

بله: ولتاژ خروجي منبع تغذيه را چك كنيد. بالا ببريد اگر پائين است. تنظيم كننده را براي نقص چك كنيد.

خير.

I6‌ : موتورهاي DC ممكن كار بكنند 20 درصد آرام تر روي بارگذاري بالا وقتي كه آنها زياد گرم نشوند. آيا موتور وقتي خنك مي‎شود عمل مي كند؟

بله : افزايش بدهيد بار را يا كاهش بدهيد تهويه را براي افزايش گرما. موتور جديد نصب كنيد.

مشكل J – سريع حركت كردن موتور.

J1 : آيا بار راه انداز بالا اجازه مي دهد به موتور براي سريع حركت كردن؟

بله‌: افزايش بدهيد بار را يا موتور كوچكتر نصب كنيد.

خير.

J2 : چك كنيد براي يك ميدان ضعيف در عنوان J3‌ تا J6 .

بله.

J3 : آيا سيم پيچ سري يا موازي به صورت معكوس است؟

بله: دوباره سيم پيچ را به صورت معكوس براي پلاريته صحيح اتصال بدهيد.

خير.

J4 : آيا مقاومت اضافي در مدار موازي ميدان وجود دارد؟

بله : مقاومت اضافي را برداريد.

خير.

J5 : آيا گرماي زياد مقاومت بالاتر در ميدان مدار موازي سبب مي‎شود؟

بله: افزايش بدهيد تهويه را يا تصحيح كنيد ديگر علت هاي از ازدياد گرما را.

خير.

J6 : نبودن ميدان بي تعادلي را در موتور موازي براي گردش سبب مي شود. آيا ميدان مدار باز است؟

بله: سيم شكسته شده را تعمير كنيد يا اتصال بدهيد سيم پيچ باز را عوض كنيد.

خير.

J7 : تنظيم كننده را براي سرعت بالا تنظيم كنيد. آيا ولتاژها در ترمينال هاي خروجي از كنترولر بالاي ولتاژ نامي است؟

بله: ولتاژ خروجي را كاهش بدهيد. كنترولر را براي نقص چك كنيد. تعمير كنيد.

خير.

J8‌ : پايه هاي جاروبك را چك كنيد. آيا جاروبك ها در طرف سيم خنثي تنظيم شده اند؟

بله: جاروبك ها را براي سيم خنثي ريست كنيد.

مشكل K – سرو صداي چرخيدن موتور.

K1 : آيا لرزش ها و صداي از راه انداز ماشين يا سيستم انتقال برق انتقال داده مي شود به موتور؟

بله: منبع سروصدا را در جايي قرار بدهيد و كاهش بدهيد. موتور را با تسمه راه انداز يا سيم پيچ فنري جدا كنيد.

خير.

K2 : آيا اساس يك موتور خالي همانند تخته پر سروصدا عمل مي‎كند؟

بله: دوباره طراحي كنيد مدارا. بپوشيد پايه نامطلوب با صداي مواد تخفيف كننده.

خير.

K3 : مدار موتور را چك كنيد. آيا آن خراب شده است؟

بله: محكم كنيد. مطمئن بشويد كه شفت در تعادل است.

خير.

K4 : آيا مدار موتور يكنواخت است و شفت در تعادل صحيح است؟

خير: پايه را براي حركت يكنواخت و صاف كردن شفت بالا ببريد.

بله.

K5 : آيا ضربات فن يا سائيده شدن روي قسمت ثابت دليلش تماس اشياء در محفظه فن است؟

بله: فن آسيب ديده را تعمير كنيد و توپي يا قسمت كه سبب تماس مي شود. برداريد آشغال را از محفظه فن.

خير.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1861 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 47

حجم فایل:284 کیلوبایت

 قیمت: 29,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: